Wat iedere autobezitter moet weten over deze “innovatieve” motoronderdelen
De afgelopen jaren zijn er veel auto’s verkocht met een innovatieve maar inmiddels beruchte techniek: de natte distributieriem. Deze techniek werd gepresenteerd als een onderhoudsvriendelijk alternatief, maar blijkt voor veel motoren juist een bron van ernstige problemen. In deze blog leggen we uit wat er misging, bij welke merken je moet oppassen, en wat je kunt doen om schade aan je motor te voorkomen.
🛠️ Laat je distributieriem controleren bij Dé Autozaak
Weet je niet zeker of jouw motor risico loopt? Kom langs voor een check.
👉 Maak direct een afspraak
Wat is een natte distributieriem?
PureTech-motoren: het bekendste voorbeeld
De PureTech-benzinemotoren van Peugeot, Citroën, DS en Opel kregen massaal deze natte distributieriem. In theorie hoefde je de riem pas na 175.000 kilometer of tien jaar te vervangen. In de praktijk begon de riem al veel eerder af te brokkelen, waarbij rubberdeeltjes het oliecircuit konden verstoppen. Het gevolg: motorschade door olieverlies.
Hoewel de problemen bekend zijn en er in sommige landen aangepaste onderhoudsintervallen of coulanceregelingen zijn ingesteld, bleef het officiële standpunt van importeurs in Nederland beperkt. Wel kun je tegenwoordig bij sommige modellen de riem preventief laten vervangen door een distributieketting van Iwis – een oplossing die wij bij DeAutoZaak ook kunnen adviseren of uitvoeren.
Ook problemen bij Ford EcoBoost-motoren
Ook Ford maakte gebruik van de natte distributieriem, met name in de EcoBoost-motoren. Hier leidde niet alleen de olie tot problemen, maar ook defecte spanrollen. In de VS volgde een grote terugroepactie, maar in Nederland bleef het relatief stil.
Volgens Ford is er “geen structureel probleem”, zolang je maar de juiste olie gebruikt en onderhoud volgens fabrieksvoorschriften uitvoert. Toch blijkt uit diverse bronnen dat ook bij deze motoren verstoppingen en motorschade op de loer liggen als het onderhoud niet op tijd gebeurt.
Andere merken: Volkswagen en Honda
Volkswagen past de natte distributieriem beperkt toe, vooral bij de oliepomp van sommige dieselmotoren. Hier geldt ook: bij falen van de riem kun je ernstige schade verwachten.
Honda Civic met de 1.0 VTEC-motor heeft volgens buitenlandse bronnen vergelijkbare problemen. In Nederland zijn hierover nog weinig meldingen bekend.
🚗 Kies voor zekerheid bij je volgende auto
Onze occasions zijn zorgvuldig gecontroleerd op motorproblemen.
👉 Bekijk het aanbod
Moet je je zorgen maken?
Niet iedere auto met een natte distributieriem is direct een risico. Maar regelmatig olie verversen, de juiste olie gebruiken en op tijd onderhoud uitvoeren zijn cruciaal. Vraag bij twijfel of je auto zo’n motor heeft en overleg met een betrouwbare garage – zoals DeAutoZaak – of preventieve vervanging of controle nodig is.
Wil je helemaal geen risico lopen? Zoek dan bij aankoop van een tweedehands auto naar een uitvoering met distributieketting in plaats van een natte riem. Veel fabrikanten zijn hier inmiddels weer op teruggekomen – en dat zegt eigenlijk genoeg.
Samenvatting: waar moet je op letten?
✔ Heeft je auto een PureTech- of EcoBoost-motor? Check het type distributie.
✔ Laat op tijd je olie verversen met de juiste specificaties.
✔ Overweeg vervanging van de riem bij klachten of preventief onderhoud.
✔ Informeer bij DeAutoZaak naar een betrouwbare oplossing.
📞 Heb je twijfels over de staat van jouw distributieriem of motoronderhoud?
Bel ons op 0320 24800 of stuur een bericht via het contactformulier.